niedziela, 5 kwietnia 2015

Le semaine de Chanel. Brand or name? [2]


KontynuujÄ…c tygodniowy cykl poÅ›wiÄ™cony Coco Chanel, przyglÄ…dam siÄ™ dalej jej niesamowitemu życiu... Ciekawi?  

Modowa rewolucja
Lata spÄ™dzone w otoczeniu rozrzutnych arystokratów, marnotrawiÄ…cych rodzinne fortuny na rozrywkÄ™ i różnorakie zachcianki; godziny w towarzystwie obwieszonych diamentami kobiet, których urodÄ™ przyćmiewaÅ‚y strojne suknie, skopiowane z portretów XVII-wiecznych dam, utwierdziÅ‚y Chanel, że nadszedÅ‚ czas na zmiany. Jej propozycje prostych ubiorów, które zamiast zasÅ‚aniać kobietÄ™, miaÅ‚y jÄ… eksponować, w latach 20. zostaÅ‚y przyjÄ™te przez francuskie elegantki z entuzjazmem. Arystokracja Paryża, chcÄ…ca utożsamić siÄ™ z utrudzonym doÅ›wiadczeniami I wojny Å›wiatowej ludem, zgodziÅ‚a siÄ™ na detronizacjÄ™ barokowego blichtru, nadajÄ…c królewskie insygnia strojom prostym i skromnym, choć, dla ocalenia odrobiny z wieloletnich przyzwyczajeÅ„, uszytym z materiałów najwyższej jakoÅ›ci.
Akceptacja koncepcji Chanel zbiegÅ‚a siÄ™ w czasie z nieuchronnym koÅ„cem belle époque i powojennÄ… dążnoÅ›ciÄ… do zwiÄ™kszania funkcjonalnoÅ›ci kobiecych strojów, realizowanÄ… poprzez skrócenie dÅ‚ugoÅ›ci spódnicy (która odtÄ…d odsÅ‚aniaÅ‚a Å‚ydki), zrezygnowano też z gorsetu. Kiedy przeglÄ…dam katalog Domu Mody Chanel z roku 1928, moim oczom ukazujÄ… siÄ™ przepiÄ™kne kolorowe projekty. To nie tylko kwintesencja miÄ™dzywojennej mody, ale również znak rozpoznawczy Chanel na najbliższe stulecie. Podobne rysunki znajdujÄ™ też we francuskim „Vogue’u”, amerykaÅ„skim „Harper’s Bazaar” i innych magazynach modowych z przeÅ‚omu lat 20. i 30., w których proste projekty Chanel wyróżniajÄ… siÄ™ na tle ekstrawaganckich propozycji Elsy Schiaparelli czy kostiumów kÄ…pielowych Jeana Patou. „Harper’s Bazaar” ostrzegaÅ‚ nawet swoje czytelniczki, że: „Kobieta, która nie ma w swojej szafie choćby jednego projektu Chanel, w Å›wiecie mody znaczy niewiele”. ChcÄ…c, nie chcÄ…c, falbany bÄ™dÄ… zmuszone poczekać na lepsze czasy, gdyż  dwuczęściowe zestawy zÅ‚ożone z luźnego, niedopasowanego żakietu z dekoltem w karo i spódnica siÄ™gajÄ…ca lekko za kolano oraz sukienki z obniżonÄ… taliÄ…, zaznaczonÄ… paskiem z klamerkÄ… – staÅ‚y siÄ™ niekwestionowanym hitem miÄ™dzywojennych pokazów mody. NieodÅ‚Ä…cznym elementem stroju każdej elegantki byÅ‚ również niewielki kapelusz. Wszystko w naturalnych odcieniach szaroÅ›ci, beżu i czerni. Skromność i prostota krojów poÅ‚Ä…czona z luksusem materiałów.  

 
Jest rok 1926. W części paÅ„stw europejskich nadawane sÄ… już regularne audycje radiowe, Niemcy tworzÄ… jednÄ… z pierwszych w Å›wiecie linii lotniczych , a we WÅ‚oszech faszystowski rzÄ…d przywraca karÄ™ Å›mierci. We Francji sztuka i literatura, poszukujÄ… nowego oblicza, które odnajdujÄ… w kubizmie, ekspresjonizmie, surrealizmie i futuryzmie. Radykalnie zmienia siÄ™ nie tylko repertuar paryskich teatrów czy wystrój galerii sztuki – metamorfozie ulega też wyglÄ…d ich bywalczyÅ„. Wszystko pod czujnym okiem Mademoiselle Chanel. Pojawienie siÄ™ krótkiej, nieskomplikowanej sukienki – tak zwanej „maÅ‚ej czarnej”, to uwieÅ„czenie chanelowskiej filozofii mody. Uniwersalna kreacja, dość nijaka w formie i kolorze, sama pozostajÄ…c jedynie w tle, eksponowaÅ‚a kobiety; te zaÅ› ochoczo zakÅ‚adaÅ‚y jÄ… na każdÄ… okazjÄ™, uzupeÅ‚niajÄ…c różnymi dodatkami – koralami lub broszkami.

Powojenny New Look


Sześć lat, które rozdzielaÅ‚o zabójstwo w Sarajewie austriackiego arcyksiÄ™cia Franciszka Ferdynanda i podpisanie rozejmu w wagonie kolejowym w Compiègne, Chanel spÄ™dziÅ‚a w Paryżu. W efekcie jej decyzji o zamkniÄ™ciu wszystkich sklepów na czas dziaÅ‚aÅ„ wojennych pracÄ™ straciÅ‚y trzy z czterech tysiÄ™cy zatrudnianych przez niÄ… dyrektorów, krawców, sprzedawców i speców od marketingu. FrancjÄ™ opuÅ›ciÅ‚a dopiero w 1945 roku, by wrócić do niej dziewięć lat później – peÅ‚na siÅ‚y i chÄ™ci do pracy, odzyskanych w szwajcarskim sanatorium.



Paryż po II wojnie Å›wiatowej, jaki Chanel zastaÅ‚a w 1954 roku, diametralnie różniÅ‚ siÄ™ od tego, który wyniósÅ‚ jÄ… na szczyty w latach 20. Francuska arystokracja, zmÄ™czona miÄ™dzywojennÄ… zabawÄ… w skromność, niczym niewierna kochanka, rzuciÅ‚a siÄ™ w ramiona nowej gwiazdy krawiectwa. Christian Dior, syn przedsiÄ™biorcy z Normandii, Å›wiÄ™towaÅ‚ tryumfy dziÄ™ki powrotowi do zmysÅ‚owych kreacji, które eksponujÄ…c biust i taliÄ™, po raz kolejny zredukowaÅ‚y kobietÄ™, przyćmiewajÄ…c jej osobowość, jedynie do obiektu pożądania, stanowiÄ…cego niewiele znaczÄ…ce tÅ‚o dla metrów materiaÅ‚u i stosów koralików, jakie jÄ… otulaÅ‚y. Jego New Look, wskrzeszajÄ…cy usztywnione staniki i ciężkie spódnice, opanowaÅ‚ ulice Paryża. Czyżby Chanel, do koÅ„ca wierna swojemu stylowi, nieÅ›wiadomie wydaÅ‚a na siebie wyrok, mówiÄ…c w latach 20., że: „Moda jest tym, co dziÅ› wydaje siÄ™ Å‚adne, a za kilka lat bÄ™dzie brzydkie”? Fascynacja zmysÅ‚owymi projektami Diora staÅ‚aby w sprzecznoÅ›ci z zachwytem nad prostymi propozycjami Chanel, dlatego jej nowa kolekcja nie zostaÅ‚a dobrze przyjÄ™ta we Francji.



Mimo zmÄ™czenia i choroby, 87-letnia Chanel kontynuuje przygotowania nowej kolekcji. Do koÅ„ca wierna swojej modowej filozofii, kiedy umiera w nocy, 10 stycznia 1971 roku, obok jej łóżka bez wÄ…tpienia przygotowany byÅ‚ dwuczęściowy kostium, dÅ‚ugi sznur sztucznych pereÅ‚ i niewielki kapelusz, które wÅ‚ożyÅ‚aby nastÄ™pnego ranka…

Chanel opowiada o modzie: https://www.youtube.com/watch?v=EYxJ3Kf50Tw
                                                                                
Marka Chanel w XXI wieku  

Co łączy współczesne kobiety o wysportowanej szczupłej sylwetce, amatorki opalenizny i wielbicielki sztucznej biżuterii? Świadome lub przypadkowe kopiowanie filozofii Coco Chanel, która polegała na subtelnym podkreślaniu elegancji, ujarzmianiu zakazanego i oswajaniu wszystkiego, co dziwne. Teoria rewolucyjna, ale skuteczna, bo obowiązuje do dzisiaj.



Bliski upadku Dom Mody Chanel, ze wzglÄ™du na nieumiejÄ™tne rzÄ…dy tercetu: Yvonne Dudel, Jeana Cazabuona i Philippe’a Guibourge’a, który po Å›mierci Mademoiselle utrzymuje siÄ™ na powierzchni tylko dziÄ™ki sprzedaży perfum Chanel no. 5, ratuje przed zatoniÄ™ciem 50-letni Karl Lagerfeld, projektant i fotograf. Ekscentryczny, zarozumiaÅ‚y Niemiec we fraku, w charakterystycznej fryzurze i rÄ™kawiczkach bez palców, jako dyrektor artystyczny kieruje paryskim domem mody nieprzerwanie od 1983 roku, czyli dÅ‚użej niż sama Chanel. Szereg zmian, które zaczÄ…Å‚ wprowadzać niemal natychmiast po objÄ™ciu stanowiska, pozwoliÅ‚y mu w krótkim czasie wyprowadzić finanse firmy na prostÄ…. Istotne innowacje, kolekcje prêt-à-porter i rozdzielenie produkcji kosmetyków, biżuterii, zegarków, okularów przeciwsÅ‚onecznych i strojów kÄ…pielowych, przy zachowaniu stylu i wartoÅ›ci Chanel, uczyniÅ‚y z niej jednÄ… z najpotężniejszych marek luksusowych na Å›wiecie.



Ubrania i dodatki, dostÄ™pne w ponad dwustu butikach marki, staÅ‚ych punktach na mapach najwiÄ™kszych i najbogatszych miast wszystkich szeÅ›ciu kontynentów, pasujÄ… każdej kobiecie. Ponadczasowe, klasyczne kroje nigdy nie wychodzÄ… z mody, a dziedziczone z matki na córkÄ™ staÅ‚y siÄ™ nieprzemijajÄ…cym symbolem niewymuszonej elegancji i dobrego smaku.






  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz